Informacje o archiwach
Składnica Akt Komendy Powiatowej Policji w Żarach usytuowana jest w strukturach Zespołu ds. Informacji- Niejawnych, który bezpośrednio podlega Komendantowi Powiatowemu Policji w Żarach.
Adres siedziby:
Składnica Akt KPP w Żarach
ul. Legionistów 3
68-200 Żary
tel. (68) 476 33 79
Zasób archiwalny KPP stanowią akta wytworzone przez:
· Komórki organizacyjne byłej KRMO w Żarach oraz jednostki podległe
· Komórki organizacyjne byłego RUSW w Żarach
· Komórki organizacyjne byłej KRP w Żarach oraz jednostki podległe
· komórki organizacyjne Komendy Powiatowej Policji w Żarach oraz jednostki podległe- do chwili obecnej;
Podstawowym zakresem działań Składnicy Akt KPP w Żarach jest obsługa własnej instytucji, poprzez wykonywanie następujących zadań:
gromadzenie i ewidencjonowanie dokumentacji
wykonywanie usług w zakresie opracowywania kwerend
sporządzanie kserokopii dokumentów
prowadzenie działalności informacyjnej
udostępnianie dokumentacji archiwalnej
brakowanie dokumentacji niearchiwalnej o czasowym okresie przechowywania
Dokumentację zgromadzoną w składnicy akt KPP w Żarach udostępnia się do celów:
służbowych
naukowo-badawczych
publicystystycznych
innych
Składnica Akt Komisariatu Policji w Lubsku usytuowana jest w strukturach Zespołu ds. Informacji- Niejawnych, który bezpośrednio podlega Komendantowi Komisariatu Policji w Lubsku.
Adres siedziby:
Składnica Akt KP w Lubsku
ul. Wojska Polskiego 3
68-300 Lubsko
tel. (68) 476 3561
Zasób archiwalny KP stanowią akta wytworzone przez:
· Komórki organizacyjne byłej KRMO w Lubsku oraz jednostki podległe
· Komórki organizacyjne byłego RUSW w Lubsku
· Komórki organizacyjne byłej KRP w Lubsku oraz jednostki podległe
· Komórki organizacyjne Komisariatu Policji w Lubsku oraz jednostki podległe- do chwili obecnej;
Podstawowym zakresem działań Składnicy Akt KP w Lubsku jest obsługa własnej instytucji, poprzez wykonywanie następujących zadań:
gromadzenie i ewidencjonowanie dokumentacji
wykonywanie usług w zakresie opracowywania kwerend
sporządzanie kserokopii dokumentów
prowadzenie działalności informacyjnej
udostępnianie dokumentacji archiwalnej
brakowanie dokumentacji niearchiwalnej o czasowym okresie przechowywania
Dokumentację zgromadzoną w składnicy akt KP w Lubsku udostępnia się do celów:
służbowych
naukowo-badawczych
publicystystycznych
innych
W celu uzyskania pozwolenia wglądu do akt archiwalnych Policji, w zależności od właściwości miejscowej składnicy akt, należy złożyć pisemny wniosek do:
1. Komendanta Powiatowego Policji w Żarach
2. Komendanta Komisariatu Policji w Lubsku
Akta udostępnia się na pisemny wniosek osoby zainteresowanej, który powinien zawierać:
imię i nazwisko, rodzaj i numer dokumentu tożsamości oraz adres do korespondencji, jeśli zgłoszenie składa osoba fizyczna lub jej upoważniony przedstawiciel
nazwę i siedzibę osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej oraz imię i nazwisko, rodzaj i numer dokumentu tożsamości osoby upoważnionej, której mają być udostępnione materiały archiwalne - jeśli zgłoszenie składa osoba prawna lub jednostka organizacyjna
określenie materiałów archiwalnych oraz tematu i okresu ich wytworzenia
cel, dla jakiego mają być udostępnione (temat i zakres pracy naukowej)
W przypadku udostępniania akt do celów naukowo-badawczych, od zainteresowanej osoby wymaga się przedłożenia zaświadczenia z uczelni.
Udostępnienie akt dla celów innych niż naukowo-badawcze wymaga od osoby ubiegającej się o ich udostępnienie wykazania swojego interesu prawnego.
Wiadomości uzyskane z udostępnionej dokumentacji nie mogą być wykorzystane w sposób lub w celach naruszających obowiązujące prawo.
Dokumentację udostępnia się, jeśli nie zawiera ona informacji niejawnych i nie wymaga ochrony przepisami ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 182, poz. 1228), a ich ujawnienie nie naraża na szkodę interesu Rzeczypospolitej Polskiej.
Akta udostępnia się wyłącznie w obecności pracownika składnicy akt. Miejsce udostępniania dokumentacji obejmującej zasób archiwalny jednostek, stanowi siedziba składnicy akt Komendy Powiatowej Policji w Żarach usytuowana w obiekcie przy ul. Legionistów 3/ Komisariatu Policji w Lubsku usytuowana w obiekcie przy ul. Wojska Polskiego 3.
Zakres, formę i sposób korzystania z dokumentów archiwalnych określają:
· Ustawa z 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. Nr 38, poz. 173)
· Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 czerwca 2008 r. w prawie sposobu i trybu udostępniania materiałów archiwalnych znajdujących się w archiwach wyodrębnionych (Dz. U. Nr 107, poz. 679)
· Zarządzenie nr 45 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 maja 2008 r. w sprawie postępowania z materiałami archiwalnymi i dokumentacją niearchiwalną w archiwach wyodrębnionych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. Urz. MSWiA Nr 9, poz. 42)
· Zarządzanie nr 920 Komendanta Głównego Policji z dnia 11 września 2008 r. w sprawie metod i form wykonywania zadań w zakresie działalności archiwalnej w Policji (Dz. Urz. KGP Nr 16, poz. 95)